Sunday, June 24

Bangku simen


Usai bayar harga makanan di warung tepi dataran. Aku duduk di satu bangku simen bertatahkan nama si pemilik; Majlis Perbandaran Kangar. Aku duduk seorang diri, bersandar hayati ciptaan tuhan berlimpahkan cahaya lampu bintang dan bulan. Nyaman. 
Aku keluarkan sebatang rokok; aku cucuh; aku sedut dalam dalam asap kelabu; aku hembus perlahan lahan asap ke udara. Puas.
Aku toleh kiri, aku toleh kanan; tak ramai orang yang lalu lalang disini; mungkin bukan malam minggu barangkali.

Aku pandang depan, jauh di depan sana. Macam nampak sesuatu; Ahh. Ilusi semua tu, ilusi. Aku pandang bawah;gelap. Aku toleh semula ke depan, nampak kelibat seorang sahabat datang ke arah aku. Berbaju hitam; berseluar jeans pendek. Dia duduk di sebelah kanan aku, di bangku simen yang sama. 

+aku mahu luahkan perasaan pada kau. Boleh?

-eh, aku kan kawan kau. Cakaplah.

Satu satu perkataan keluar dari mulut dia. Satu satu aku dengar, aku amati. Dari riak wajahnya sudah cukup buat aku tahu hidupnya kini terumbang ambing; bagai perahu kecil menanti di pukul ombak besar. Silap silap haribulan, boleh terus tersujud di tanah sahabat aku ini. 

Riak wajah sugul, rambut kusut, betul betul tampakkan yang dia sudah lain benar dari dia yang aku kenal satu masa dulu. Bibirnya tak berhenti keluarkan huruf huruf dicantum menjadi perkataan, katanya dia sudah letih. Dia sudah serik, dia sudah rasa ini masanya dia berubah. Katanya selama ini satu demi satu tuhan beri hint padaya supaya hentikan kerja lama, kembali bersihkan baju yang selaputi badan yang busuk dan kotor itu. Ini masanya.

Dari anak mata coklatnya jelas kelihatan dia sudah benar benar mahu berubah, berubah demi diri sendiri. Terkadang, nampak dia kesat air yang entah dari mana datangnya di bahagian kelopak mata. Dia malu, dia takut, dia sakit, dia kecewa. Selama hidupnya dia tak punya impian. Katanya dia jahil agama, sedangkan solat lima waktunya terumbang ambing, apatah lagi bacaan Qurannya yang bersangkut sangkut. Katanya dia nekad, dia mahu berubah. Dia cuma kata dia punya teman di sekelilingnya. Susah bagi aku untuk dengar seorang sahabat lelaki yang di mata teman temannya dia seorang lelaki penghibur berceritakan segala hal dirinya sebegini rupa.

Sebak aku mendengar semua luahannya; hampir titis air mata lelaki ini. Rokok sudah habis sebatang, tapi bibir teriak mahukan lagi sebatang. Aku ambil kotak rokok di sebelah kiri, aku ketap di bibir, aku suakan kotak rokok kepada dia. Hilang.

Di mana sahabat itu.
Aku toleh kiri; toleh kanan.

Hanya aku seorang, bercakap dengan diriku.


1 comment:

Eera Shera said...

hantu rupanya dia emm