Wednesday, June 27

Jangan kau terlalu tekad


Di sa-buah negara yang dulu kalanya hanya kenal kain pelikat, hantu dan sireh pinang, adanya satu orang lelaki yang baru sahaja kecewa dengan kehidupannya yang penuh duka lara. Ogun baru saja kehilangan orang rumahnya yang telah di sailang oleh adik lelakinya sendiri. Di kamar tempat beradu Ogun dan Mawar; di tempat itu jugalah segi tiga emas Mawar di robek oleh adik lelakinya.  Di robek atas atas kerelaan. Sedap.

Semerta Ogun ceraikan Mawar dengan nada amarah; dan semerta itu juga Ogun di usir keluar dari rumahnya atau lebih tepat rumah pemberian orang tua Mawar. Sesal. Dihebohkan kepada semua orang kampung tentang buruknya perangai mantan isterinya, di tertawa, di maki dan diludahnya balik ke muka jerawat Ogun lalu dipandang hina kerana di buang isteri.

Dek cahaya mentari bersilau tepat ke anak mata, berehat Ogun di tepi sawah bendang berlumpur pekat berbau tanah. Datang sa-ekor burung gagak bertenggek di bahu Ogun. Burung gagak yang kurap badannya, kotor, jijik dipandang mata. 

+aku tekad akan pergi ke dalam hutan sana, aku nak berusaha, aku akan balik semula ke sini 5 tahun akan datang dengan orang yang baru.


Setelah seberapa masa, burung gagak hitam yang bertenggek di bahunya sekian masa dulu; yang kurap bulunya masih lagi dalam keadaan sama, malahan sudah buta sebelah matanya dek tertusuk ranting. Ogun basuh muka yang sudah kering kesan air liur orang kampung di tepian sungai jernih. Hari ini dia sudah mahu keluar dari hutan, sudah mahu balik ke kampungnya. Dibasuh selut selut di kaki yang sudah mula mengering.


Sekarang dia sudah berada di depan kampung.
Selepas sehari setengah di dalam hutan.


3 comments:

the typewritor said...

ptuiihh..sehari sengah je..kah kah kah

Eera Shera said...

sengal la.. 5 thn la sgt

Amiey White said...

cisss lamanya lah kan.