Wednesday, June 20

Lagenda riwayat manusidang


Di satu negara lama, negara yang besar bilangan penduduknya yang punya seorang sang raja yang gagah dimana sudah berpuluh negeri negeri di tawan dan dijadikan jajahan takhluknya.
Hari ini adalah hari penentuan bagi seorang banduan itu. Seorang mantan tentera bagi negara sekian sekian yang di masa eranya dulu yang telah mengetuai berpuluh kompeni tentera tika berusia  20 tahun lagi.

Luciax, di zamannya di anggap sebagai lelaki anak tuhan bagi para ulama di mana kebolehannya menewaskan berpuluh laskar musuh dalam pertarungan hanya menggunakan tangan kosong yang berbulu lebat bewarna coklat kehitamana itu. Sikap menyendiri yang ada pada dia buatkan ramai orang susah mendekati dirinya, termasuklah raja August sendiri.
Pernah satu masa dulu, Luciax dianggap sebagai penyelamat bagi Raja August sendiri kerana berjaya menyelamatkan baginda dari di sihir perempuan tua yang entah dari mana mana. Anak tuhan itu menusuk tepat dada si tua menggunakan tanduk yang ada padanya tika itu. Usai semuanya, Luciax terus di angkat menjadi pengawal peribadi raja dan ketua bagi kepimpinan tentera.

Sempurnama lalu semuanya berubah sekelip mata di mana Luciax di tangkap tika sedang asik melayari bahtera dendam bersama permaisuri baginda. Keduanya ditangkap dalam keadaan berbogel dengan permaisuri masih berada di atas badan berketak Luciax. Halica, permaisuri kepada August, seorang perempuan paling cantik di negara mewah itu; yang punya kehendak seks yang exotic telah mendapat layanan paling inzal oleh Luciax, seorang lelaki berekor otot di hadapan; berekor bulu di belakang.

Hari perlaksanaan hukuman

Hari ini adalah hari terakhir Luciax di muka bumi ini; di hadapan ratusan penduduk di dalam moselum; semuanya akan bersaksikan titisan darah merah pekat seorang lelaki yang di anggap anak tuhan jatuh ke tanah debu.
Dalam sekelip mata; terpisahlah kepala dari tubuh besar lelaki itu.
Berakhirlah sudah riwayat separa manusia separa seladang.

2 comments:

Bidadari Syurga said...

aku suka... ke semua koleksi kispen kamu.

Eera Shera said...

tingginya imaginasi