Thursday, May 31

Permintaan terakhir banduan

Seorang pengawal berpangkat bawahan bertanya kepada Boka; seorang banduan yang terperosok di bucu kotak penjara gelap itu. 

+ Besok tepat jam 6.30 petang kau akan dihukum gantung. Kau tak mahu apa apa permintaan. Boleh aku jadikan sebagai permintaan terakhir kau. Hahaha

Berdekah pengawal gelakkan si Boka. Terukir senyuman di bibir yang pecah si Boka.

-Kau, kau sudah kahwin? sudah ada anak?

+ Sudah. Aku sudah kahwin. Aku ada dua orang anak kecil. Kenapa kau tanya?

-Aku mahukan daging isteri dan anak anak kau dijadikan hidangan untuk banduan pada malam kematian aku.

Sayu. Sepi suasana. Suara garau yang kedengaran dalam kotak penjara buatkan suara ketawa pengawal hilang semerta. Bergema satu kotak penjara, menusup tepat masuk ke lubang telinga pengawal. Terduduk pengawal. Mungkin letih berdiri atau mungkin masel di kaki sudah tak upaya menahan berat badan yang secara tiba tiba berat dek ketakutan.

*****

Jam 6.00 Petang.
Hari perlaksanaan hukuman.

Kringg.....

Heboh satu penjara seorang banduan tiada dalam lokap. Boka. Ya Boka yang hilang. Semua anggota dari sa bawah bawah pangkat hingga ke pegawai pemerintah untuk penjara cemas. 

+Ketatkan semua kawalan keluar masuk! Cari sampai dapat! Pastikan dapat dia pada malam ini jugak!

Suara tegas si pemerintah kepada semua anggota bawahan. Pelik, pintu lokap yang di kawal ketat oleh anggota pengawal boleh juga buatkan si Boka lolos. Memang dasar pengkhianat negara yang licik. Sejak dua tahun kebelakang, Boka lah orang yang menjadi dalang utama dalam pemberontakan negara. Hingga buatkan kemerdekaan negara ditarik balik. Kucar kacir, haru biru negara dibuat oleh Boka. Lelaki yang dikatakan sebagai bekas tentera dan pengamal imu hitam kuno. Malahan penangkapan nya juga dikatakan kerana penyerahan diri nya sendiri selepas berjaya gulingkan pemerintahan Raja Oktor ; raja yang tampak alim di mata rakyat tapi berperangai syaitan neraka seara diam; kalau tidak masakan emak Boka boleh melahirkan anak dari benih haram Oktor.

Semua kotak lokap di masuki, di periksa. Setiap inci penjara di geledah. Semua hilang arah. Tiga puloh minit yang sibuk buat pertama kali dalam penjara. Dari satu ruang ke satu ruang, hinggalah ke bilik terakhir; bilik penggantungan untuk banduan jenayah berat.

+Tuan, ada mayat tergantung di sini! *pekik seorang anggota pengawal tatkala kaget melihat tubuh bergoyang dengan kepala di tali penggantungan. 

Sah. Ianya mayat Boka. Dari keadaan tubuh badannya yang masih belum berhenti bergoyang di tali gantung membuktikan dia baru sahaja di bawa ke situ tepat jam 6.30 petang; atau lebih tepat dia sendiri ke situ untuk laksanakan hukuman untuk dirinya.

Kes ditutup. Kes di anggap selesai oleh pegawai pemerintah. Reputasi yang ada perlu dijaga.

Jam 7.30 malam.
Dewan makan.

Semua banduan menjamah makan malam yang ada. Rutin biasa.

+Ah sedap pula makan malam kali ini.

Ujar salah seorang banduan yang lahap makan nasi putih bersama sup brokoli dan gulai daging lembut. Dihisap tulang yang ada di dalam mangkuk. Tulang seakan sebatang jari kelinking.


4 comments:

Amanina said...

best cerita ni.. nice post :)

ken adbullah said...

peh peh peh.

nina said...

Boka meloloskan diri demi permintaan terakhirnya selepas selesai diri sendiri digantung mati. Seorang yang aku rasa patut di puji sifatnya. Ada simbol kejujuran dalam kejahatan disitu.

Nice one!

Eera Shera said...

boka keluar pnjara pegi bunuh isteri dan ank pengawal tu kan? rasanya