Monday, May 28

Sailang



Achik dan Mayang.

Satu pasangan muda yang hangat bara sedang dilamun cinta. Streotaip pe'el kapel kapel muda belia, setiap hari  dilalui perlu ada kata kata manis, perlu ada janji janji yang ditabur; janji yang kudrat tak mampu pun nak tunaikan sebenarnya. Kedatangan Mayang dalam hidup Achik betul betul kena pada masanya. Disaat hati Achik masih terasa pedih ditinggalkan Amira atas alasan mahu fokus pada pelajarannya, disaat Achik jadi serabut, rabak dengan segala tindakannya, Mayang muncul beri harapan.

Achik pelawa Mayang tonton wayang.

Cerita cinta dipilih supaya sesuai dengan tema diri mereka yang sedang asik dilamun cinta manusia. Mayang yang pilih, Achik yang bayar.

Bilik yang punya layar putih besar dimasuki.  Membontoti dua tiga penonton lain yang masuk di dalam terlebih dahulu. Ucapan maaf dan tumpang lalu berbuih di bibir; tanda hormat.

Wayang bermula, mata masing masing terpana kaku menghayati bibit bibit cerita yang ada supaya tak rugi pelaburan RM 20 tiket bagi dua orang.

Dalam gelap, tangan merayap. Berpegang kemas tangan Achik genggam tangan Mayang. Masih malu malu, tapi setan mula penuh di dada. Tersenyum manis kedua dua mempelai. Mungkin pertama kali bersentuhan, pertama kali lupa halal haram agama. Itu biasa, kerana pasangan di hadapan mereka lagi asik dalam dunia mereka, makin sedap bercumbu sesama mereka tanpa endahkan orang lain.

Achik merasa tidak selesa dengan perlakuan babi pasangan di hadapan mereka, tampak hilang adab, budaya masyarakat Melayu. Dengan penuh sopan, Achik menepuk bahu lelaki yang leka bermain lidah dengan pasangannya kerana tidak selesa dengan perlakuan mereka.

Bahu ditepuk

Ayah?
Amira?

4 comments:

Yana said...

sambung la lg... huhu

mohdhazlan Dreadlock said...

bersambung ? br syok nk bc ..wee

CikTeddyCorner said...

sandiwara apakah ini

Eera Shera said...

ayah yg sailang rupanya