Tuesday, May 29

Cinta origami bintang

soundtack




+Awak, nah, ambillah origami ini.
-Terima kasih awak.

Sebiji origami berbentuk bintang kecil diletakkan di atas tapak tangan lembut seorang gadis yang bundar matanya. Seperti biasa, senyuman jelas terukir biarpun origami yang sama bentuk, origami yang sama saiz diberikan kepadanya tiap kali bersemuka. Tiada kata yang diluahkan; hanya senyuman seorang kekasih hati atas pemberian dari seorang kekasih yang tidak bermodal besar.

Rentak angin yang sekejap kasar sekejap lembut, ditambah kepulan awan yang melindungi pancaran cahaya terang sang mentari memberi scene yang cukup damai di tepi Tasik  Sri Aman. 

+ Awak, awak sedar tak, kecantikan awak semakin hari semakin bertambah. Makin berseri.

Si kekasih hanya tersenyum hingga menampakkan lesung pipit. Senyuman yang datang ikhlas dari hati seorang perempuan yang dituju khas hanya untuk si lelaki. Tangan si gadis di pegang lembut, di usap. Diletakkan di dada, di cium lembut menandakan cinta yang makin hari makin mendalam, sedalam dalamnya.

Dipeluk erat si gadis mata bundar. Seerat-eratnya. Berlinang air mata gadis. Air mata gembira yang menitis tanpa ditahan. Air mata yang menunjukkan kebahagian kerana dicintai dan dihargai sepenuh hati. Berat bibir sigadis mahu mengatakan kepada kekasihnya supaya sabar dengan apa yang berlaku.

-Awak, awak menyesal ke berjanji untuk terus setia kepada saya sampai akhir hayat awak?
+Sayang, janga sekali kali mengungkit hal ini. Saya tak pernah rasa sesal dengan kata yang saya janjikan. Cinta saya cinta mati. Hanya demi awak.

-Betul? awak pasti?
+Betul sayang! Kenapa, awak masih ragu dengan cinta saya?

-Tidak sayang, saya percaya, malah saya bersyukur sangat. Sudah genap empat tahun awak sabar bersama saya. Teman saya di sini hampir setiap hari. Sebenarnya sayang, dari dulu lagi saya sudah khabarkan supaya janji awak tu saya sudah anggap selesai. Tapi awak yang degil..

Belum sempat si gadi habiskan kata kata, jari telunjuk si lelaki hinggap tepat menutup kedua dua bibir halus si kekasih.


+Sayang, jangan cakap macam tu. Cinta saya pada awak tak pernah pudar, tak pernah mati.

-Terima kasih sayang. Tapi ingatlah, satu hari kelak jika awak jatuh hati pada perempuan lain, awak tutuplah rapat rapat balang kaca yang penuh dengan origami bintang itu, dan buangkanlah di dalam tasik ini, di tempat saya mati lemas empat tahun lalu supaya cinta kita terkubur sekali. Saya relakan awak pergi teruskan hidup awak.

Basah pipi kasar si lelaki, basah dek kerna air mata jantan yang mengalir hiba. Hilang perlahan bayang tubuh kekasih hati yang meninggal hampir empat tahun lalu.

+ Awak, saya sentiasa sayangkan awak, dan malam nanti ada tahlil untuk awak sempena empat tahun awak meninggalkan saya dan anak anak. Semoga awak tabah tempuh dunia sana, hanya doa saya dan anak anak sebagai peneman.


Balang kaca yang hampir penuh berisi pelbagai warna origami bintang kecil di tinggalkan di atas bangku simen di tepi tasik.


+saya akan datang semula petang esok ya. :) 







4 comments:

Jija said...

:'( sedih

Zyra Roxx said...

aaaaww sweet, tapi sedih :'(
bertuahnya suami mcmtu :')

Bidadari Syurga said...

alahai... kispen ni ada background... cantiknya kreatifnya...

Eera Shera said...

sedihnye..setianya suami dia :(