Wednesday, August 15

Pekerja gred bawahan


Air kafein  hitam pekat di hirup dikit dikit, membasahkan lidah, menuruni ke ruang esofagus. Nikmat kafein yang telah di asimilasi umpama memberi hint kepada sistem tubuh untuk terus bekerja di hari ini. Hitam, tapi pahit, satu kombinasi yang sudah sebati dengan penggemar kopi. Begitu juga Achillus, hari harinya wajib ditemani secangkir kopi buatan sendiri. Cuma bezanya, dia hanya minum kopi setiap pagi sebagai pengalas perut kerana hanya itu yang mampu. Pagi ini, kerja perlu diteruskan, kalau tidak malulah dia jika jumpa anak anak jalanan itu nanti. Mereka mengharapkan dia dapat tunaikan janjinya. Janji sebagai seorang yang dewasa.

Karung guni yang entah dari mana dapat di ambil dan di letakkan di dalam raga basikal mini keluaran Raleigh. Moga pagi ini rezekinya murah, meskipun dia sedar sepanjang hayat hidupunya, tak pernah dia merasakan rezekinya murah. Basikal yang sudah usang dikayuh menulusuri lorong lorong dari satu perumahan ke satu perumahan, dari satu rumah kedai ke satu rumah kedai. Hentiannya hanya satu, di setiap tong bewarna hitam dan hijau yang isi dalamnnya penuh dengan seribu macam sampah. Dari satu beg hitam ke satu beg hitam, di kuis kuis isi dalamnya, di ambil tin tin kosong dan kertas kertas yang bisa dijadikan bahan pertukaran kepada sekeping dua nota ringgit. 

"aku kena pastikan aku dapat banyak duit hari ni, kalau tidak macam mana aku nak jumpa mereka hujung minggu ni" monolog Achillus sendirian sambil memasukkan tin tin minuman yang kosong di dalam karung guni. Seharian, hampir setiap kawasan yang punya tong sampah di Arau di datanginya dengan satu impian, moga dapat ditukarkan ke nota ringgit. 
Kerja yang gunakan kudrat ini sudah sebati dengan hidupnya hampir 20 tahun yang lalu. Segala macam liku di redahnya. Demi teruskan sistem kehidupan sebagai pekerja paling bawah grednya. Cuma kurangnya Achillus, kudratnya terbatas, dengan hanya miliki sebelah tangan, dia tak mampu untuk bersaing mendapatkan rezeki yang lagi baik.

Hari hari terus mendatang, simpananya terus bertambah, meskipun hanya beberapa keping nota ringgit. Petang ini dia sudah berjanji akan berjumpa dengan anak anak jalanan itu. Perihal manusia, janji ditabur, pasti ditepati. 
Petang ni dia sampai di kawasan ini, tempat anak anak jalanan bergelimpangan melata di serata kaki lima datang setelah nampak kelibat abang Achillus mereka. seorang anak kecil yang comot mukanya, berminyak sedikit di pipi dan dahi datang membawa sekeping papan hitam dan sekotak kapur tulis yang disimpan kemas di bawah flyover.  
"Hai adik adik! cepat datang sini, tengok apa abang bawa. Taraaa!!!! nada yang jelas terpancar menunjukkan kepuasan bagi Achillus.
"Yeayy!!! abang bawa buku buku baru dengan pensel" Teriak seorang anak kecil lain yang melompat keriangan. 
"Terima kasih abang! Hari ni abang nak ajar kami apa?? Tanya seorang anak kecil lain yang tak sabar untuk menimba ilmu, sambil riang bau haruman buku buku yang baru dibeli.

"Hari ni abang ajar adik adik matematik! Kemudian abang sambung bacakan cerita yang minggu lepas abang berhenti ya?" Mulut berbicara, menghilangkan wajah letih Achillus.

Tiada sesiapa lagi di dunia tuhan ini melainkan anak anak jalanan yang tegar mahu menuntut ilmu. Bagi Achillus, biarlah orang sekeliling nampak dia sebagai seorang pekerja gred bawahan yang hina, tapi bagi anak anak jalanan, dia umpama malaikat yang entah dari mana mana datang memberi harapan untuk mereka jadi lebih baik kelak.



2 comments:

Päk Läng said...

“Orang-orang itu telah melupakan bahwa belajar tidaklah melulu untuk mengejar dan membuktikan sesuatu, namun belajar itu sendiri, adalah perayaan dan penghargaan pada diri sendiri." ― Andrea Hirata

cerita ini nice

ken adbullah said...

hahaha. betui betui.